پزشکی

سلامت و پزشکی

پزشکی

سلامت و پزشکی

خواص سرکه سیب که معجزه میکند


خواص سرکه سیب که معجزه میکند

خواص سرکه سیب که معجزه میکند

 

خواص سرکه سیب برای سلامتی و پوست

پیش از بیان خواص سرکه سیب بهتر است با یکی از موارد منع مصرف و نیز یکی از عوارض مصرف نادرست سرکه سیب آشنا شوید.

*سرکه سیب اسیدی است و برای افرادی که دچار مشکلات گوارشی مانند زخم معده، سوزش معده و یا رفلاکس معده هستند توصیه نمی شود. اگر بعد از مصرف سرکه سیب در معده تان احساس سوزش می کنید برای مصرف آن مصر نباشید.

*مصرف زیاد سرکه سیب می‌تواند به مینای دندان نیز آسیب بزند. برای همین لازم است که بعد از مصرف این سرکه دهانتان را آب بکشید تا مشکلی پیش نیاید.

خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب حاوی پکتین است. این فیبر در سیب هم وجود دارد و در زمان گوارش سرعت انباشتگی چربی‌ها را کُند و دفع آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. همچنین خاصیت اسیدی آن باعث کاهش شاخص گلیسمی مواد غذایی مصرفی می‌شود و به این ترتیب میزان قند خون کاهش یافته، چربی‌ها انباشته نمی‌شوند.

سرکه‌ی سیب همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث می‌شود که شما در ماه ۵۰۰ گرم وزن کم کنید. پس اگر قصد لاغر شدن دارید می‌توانید روی سرکه حساب کنید. یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و روزانه ۳ مرتبه میل کنید. این کار را ۴ تا ۶ ماه ادامه دهید. البته مراقب میزان مصرف باشید؛ مصرف زیاد سرکه به منظور کاهش وزن ممکن است موجب بروز مشکلاتی در شما شود.

سرکه سیب و مقابله با کلسترول بالا

همان طور که گفته شد، سرکه سیب سرشار از پکتین است. این فیبر محلول، جذب مواد غذایی و مایعات را در روده کند کرده و با عبور آرام از دستگاه گوارش کلسترول را دفع می‌کند. یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان آب حل کرده و به مدت ۳ ماه روزانه (قبل از غذا) ۳ مرتبه میل کنید.

سرکه سیب و مقابله با افسردگی فصلی

خستگی در روزهای کوتاه پاییز و زمستان رایج است زیرا نور خورشید کم می شود و خیلی از افراد دچار افسردگی فصلی می شوند. کافی است زیر نور آفتاب قدم بزنید و در صورت لزوم ویتامین D مصرف کنید. اما در این بین می توانید به سرکه سیب نیز اعتماد کنید. چون باعث دفع توکسین ها شده و همچنین به رفع خستگی عضلات کمک می کند. ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب و ۲ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. به مدت ۴ تا ۶ هفته صبح ها به صورت ناشتا این مخلوط را میل کنید.

خواص سرکه سیب در درمان بی خوابی

شب به نیمه می رسد و خواب به چشم های شما نمی آید؟ اگر جزو افرادی هستید که طرفدار درمان های طبیعی هستید و به سراغ قرص خواب نمی روید می توانید سرکه سیب را نیز امتحان کنید. کافی است به آشپزخانه بروید و یک نوشیدنی با سرکه سیب برای خود تهیه کنید.

۲ قاشق چایخوری سرکه سیب و ۲ قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. زمانی که بی خوابی به سرتان می زند و یا قبل از خواب از این نوشیدنی میل کنید. با این حال اگر دچار مشکلات گوارشی هستید نباید سرکه مصرف کنید.

ضدعفونی عمقی بدن با سرکه سیب

سرکه سیب باعث ضدعفونی شدن عمقی بدن می‌شود. به خاطر اینکه یک ضدعفونی‌کننده طبیعی قوی محسوب می‌شود که می‌تواند بدن را از شر سموم انباشته‌شده خلاص کند. در واقع این سرکه می‌تواند تعادل اسیدی بازی بدن را حفظ کند. اسید موجود در سرکه سیب باعث می‌شود که بدن ما بیشتر قلیایی شود. یعنی اینکه ترکیبات آن باعث می‌شود که pH بدن در حد سالمی یعنی در حدود ۷ بماند.

فواید سرکه سیب در مقابله با سینوزیت

ماده اصلی سرکه سیب یعنی اسید استیک مانع از رشد باکتری ها شده و می تواند برای درمان عفونت سینوسی بسیار موثر باشد. نوشیدن یک لیوان آب گرم که به آن یک قاشق مرباخوری سرکه سیب و یک قاشق مرباخوری عسل اضافه شده باشد، توصیه می‌شود. بهتر است این درمان را به مدت یک هفته ادامه دهید. علاوه بر این می توانید ۲-۱ قاشق مرباخوری از سرکه سیب را در آب داغ ریخته و بخور آن را استنشاق کنید.

سرکه سیب و کاهش سطح قند خون

دیابت نوع دوم با علائمی مانند بالا بودن سطح قند خون، مقاومت به انسولین و یا عدم توانایی برای تولید انسولین توصیف می شود. یکی از مهمترین خواص سرکه سیب، کاهش قند خون است که این مسئله می تواند برای افرادی که از دیابت رنج می برند، مفید باشد.

تاکنون بررسی های زیادی نشان داده است که سرکه سیب، اثرات مثبتی در درمان دیابت نوع ۲ دارد. تحقیقات نشان داده است مصرف سرکه سیب پس از وعده غذایی، حساسیت به انسولین را بهبود و به کاهش قند خون در این بیماری کمک می کند. یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب حل کرده و به مدت سه ماه روزانه ۳ مرتبه (نیم ساعت قبل از غذا) میل کنید.

خواص سرکه سیب در رفع سکسکه

سکسکه جزو آن دسته اتفاقاتی است که وقت و بی وقت سراغ هر کسی می آید و برای دقایقی کلافه می کند. در این صورت نیز می توانید به سرکه اعتماد کنید. کافی است ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب را روی یک حبه قند بچکانید و آن را در دهان بگذارید تا به تدریج آب شود. این کار برای رفع سکسکه مؤثر است.

خواص سرکه سیب برای رفع مشکلات گوارشی

سرکه سیب یا باکتری‌های مضر دستگاه گوارش مقابله کرده و اسید معده اضافی را جذب می‌کند. اگر با هضم غذا مشکل دارید نیم ساعت قبل از غذا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب رقیق کرده و بنوشید. این کار با اسپاسم عضلات شکم و معده و نفخ مقابله کرده و به احیای فلور روده کمک می‌کند.

تسکین کوفتگی عضلات با سرکه سیب

استعمال خارجی سرکه سیب برای تسکین عضلات دردناک موثر است. اگر به هر دلیل عضلاتتان دچار کوفتگی شده است ۲۰۰ میلی‌لیتر سرکه سیب را در وان حمام ریخته و حمام کنید. میزان بالای منیزیم و پتاسیم موجود در این سرکه باعث تسکین کوفتگی‌ها می‌شود.

خواص سرکه سیب برای درمان گلودرد

با شروع فصل سرما یکی از مشکلات رایجی که برای همه پیش می آید گلودرد است. سرکه سیب به راحتی علائم این مشکل را برطرف می کند. چون یک ماده ی ضدباکتری است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند.

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و ۲ تا ۳ مرتبه در روز قرقره کنید. در صورت گلودرد شدید می توانید هر ساعت یک بار این کار را انجام دهید. نوشیدن ترکیب سرکه سیب، آب و عسل نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به برطرف شدن گلودرد کمک زیادی می کند.

خواص سرکه سیب در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

سرکه سیب نیز برای مقابله با تخمدان پلی کیستیک سودمند می باشد، زیرا به کنترل قند خون کمک کرده و جلوی تولید بیش از حد انسولین توسط بدن را می گیرد. انسولین کمتر به معنای تستوسترون کمتر می باشد. به علاوه، سرکه سیب به شما کمک می کند که وزنتان را کاهش داده و سلامت عمومی بدنتان را بهبود بخشید.

۲ قاشق چایخوری سرکه سیب خالص فیلتر نشده را در یک لیوان آب بریزید. این محلول را هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنید. این کار را چند هفته ادامه دهید. شما می توانید بتدریج میزان دوز مصرفی سرکه سیب را به بیش از ۲ قاشق چایخوری در هر لیوان افزایش داده و ۳-۲ بار از این محلول در روز مصرف کنید. اگر طعم این محلول برایتان خیلی تند و زننده است می توانید سرکه سیب را به آب پرتقال یا هر آبمیوه دیگری اضافه کرده و بنوشید.

خواص سرکه سیب در درمان سوزش و خارش واژن

سرکه سیب به علت خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی درمان بسیار مناسبی برای درمان خارش واژن می باشد. سرکه سیب به بازگرداندن pH واژن شما به حالت طبیعی کمک بسیار زیادی می کند. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. به مدت چند روز (تا زمان بهبودی)، روزی ۲ مرتبه واژن خود را با این محلول شست و شو دهید. همچنین یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و روزی ۲ مرتبه از آن بنوشید.

سرکه سیب و رفع بوی بد دهان

اگر با مسواک زدن و استفاده از دهانشویه بوی بد دهانتان برطرف نمی شود سرکه سیب را امتحان کنید. برای این کار یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در آب حل کرده (اگر مشکلی ندارید به طور خالص) و میل کنید. همچنین می توانید با سرکه سیب دهانشویه کنید. این کار باعث خنثی شدن باکتری های ایجادکننده بوی بد دهان می شود.

 دندان هایی سفید با سرکه سیب

اگر می خواهید لبخندتان مانند هنرپیشه ها شود و دندان های سفیدی داشته باشید صبح ها دهانتان را با سرکه سیب بشویید. سرکه سیب باعث تمیزی و سفیدی دندان ها شده و باکتری های موجود در دهان و لثه ها را خنثی می کنند. البته در این کار زیاده روی نکنید تا به مینای دندانتان آسیب نرسد.

خواص سرکه سیب برای درمان تبخال

تبخال دردناک بوده و برای مدتی زیبایی صورت را خدشه دار می کند. یکی از درمان های قدیمی و خانگی این مشکل استفاده از سرکه سیب است. یک گلوله پنبه را به سرکه سیب خالص آغشته کرده و روی تبخال قرار دهید. می توانید به محض احساس اولین علائم تبخال از سرکه استفاده کنید. اجازه دهید پنبه به مدت چند ثانیه روی تبخال بماند. این کار را چند مرتبه در روز انجام دهید. حواستان باشد که در ابتدا کمی سوزش ایجاد می کند.

خواص ضد پیری سرکه سیب

رادیکال‌های آزاد مسئول اصلی پیری هستند. مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند اثرات شوم رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. باید بدانید که سرکه‌ی سیب نیز حاوی یکی از مؤثرترین آنتی اکسیدان‌هاست: بتا کاروتن طبیعی؛ این آنتی اکسیدان با پیری مقابله می‌کند. یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با یک لیوان آب میوه یا آب سبزی مثل آب هویج یا آب گوجه فرنگی و … مخلوط کرده و روزانه یک یا دو مرتبه میل کنید. این کار را تا هر زمانی که دل‌تان خواست ادامه دهید.

سرکه سیب و رفع آکنه

سرکه سیب یک ماده ضدعفونی کننده است و به از بین رفتن آکنه و جوش ها کمک زیادی می کند. کافی است دست به کار شوید و یک لوسیون سرکه ای خانگی تهیه کنید. برای این کار به میزان یکسانی آب و سرکه سیب نیاز دارید. ترکیب را با یک گلوله پنبه روی جوش ها بزنید. می توانید در طول روز این کار را چند بار انجام دهید.

صاف کردن موها با سرکه سیب

سرکه سیب بهترین ماده برای صاف کردن مو می باشد. یک یا دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را در یک فنجان آب بریزید. بعد از اینکه موهایتان را با شامپو شستید، موقع آبکشی موها این محول را روی موهایتان بریزید. بگذارید روی موها باقی بماند تا اینکه موها خشک شود.

موهایی نرم و شفاف با سرکه سیب

برای شفافیت و نرمی موها سرکه سیب به آن بزنید. برای این منظور، یک قاشق غذاخوری سرکه را با نصف پیمانه آب مخلوط کنید. آن را روی موهای مرده و کدر بریزید. اجازه دهید ۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید. پس از آن نرم کننده بزنید. اسید موجود در سرکه سیب مکمل pH موی سر است و باعث شفافیت و صافی موها می شود. البته این سرکه کمی بو دارد که باید تحمل کنید.

 

نوآورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.